tirsdag den 24. juli 2007

Fra Linné til stregkode

Linné påbegyndte klassifikationen af levende organismer. I dag arbejder vi videre på den systematik fx ved at indsamle DNA-baserede stregkoder. Et af projekterne på Galathea3 gik netop ud på at indsamle DNAkoder fra fuglearter.

At systematisere er et væsentligt element i naturfaglige arbejdsmåder og tankegange:

Fra natur/teknik:

Trinmål efter 2. kl:

"...sortere materialer og stoffer efter egne kriterier og enkle givne kriterier"

"...indsamle, ordne og kategorisere efter enkle iagttagelser"

Trinmål efter 4. kl:

"ordne materialer og stoffer efter faglige kriterier"

"... kategorisere resultater af undersøgelser "

Fra biologi

Trinmål efter 8. kl:

"...kende og beskrive udvalgte organismer og deres systematiske tilhørsforhold samt anvende begreber om livsytringer, herunder fødeoptagelse, respiration, vækst, formering og bevægelse i forbindelse med forskellige typer af organismer"

Når elever i de yngste klasser arbejder med at sortere og ordne dyr og planter, er det forløberen for, at de bliver i stand til at bruge bestemmelsesnøgler, og det er god baggrundsviden for at forstå DNA barcoding.